help spanningsregelaar

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MOBILOPAFUN

help spanningsregelaar

Bericht door MOBILOPAFUN » vr apr 02, 2010 7:39 am

Even een oud zeer boven halen :evil:
DE SPANNINGSREGELAAR :oops: :oops: Gisteren op weg naar huis van het werk, rustig 90km/u . Plots uitval van
het instrumentenbord,vermogen weg :oops: :oops: na enkele seconden terug vermogen, maar tellers van links naar rechts en terug uitval :evil:
Fun langs de kant van de weg en nadien gaan ophalen met aanhangwagen.Na eerste inspectie moeten vast stellen dat alle gloeilampen gesprongen zijn,
diegene die aan stonden tijdens de uitval het het IB.Motor kan ik opnieuw starten, maar het lampje van de batterij blijft branden tot 2000t/m :oops:
Met de voltmeter meet ik maar 11.8v en vanaf 2000t/m meet ik 14,5v :cry: :cry: Dus heb ik het vermoeden dat het de spanningsregelaars. :evil:

Wie kan me helpen en/of vertellen waar ik zo'n regelaar kan vinden en wat de kostprijs is :?:
Opa FUN

Puk
Site Admin
Contacteer:

Re: help spanningsregelaar

Bericht door Puk » vr apr 02, 2010 10:03 am

Je meetwaarden zijn nogthans normaal maar het zou kunnen dat naar mate je toeren omhoog gaan , ook de spanning naar boven gaat .
Het flippen van het dashboard is ook normaal, omdat op dat moment de gelijkrichter begeeft en er ook wisselspanningen stromen die natuurlijk de batterij niet laden maar ontladen, door de hogere stroompieken springen ook tal van electrische componenten.
Een van de boosdoeners is de stekker tussen de spanningsregelaar en de laadspoelen, kijk deze maar eens na ( zal wel gesmolten zijn) ook moet die stekker verwijdert worden, maar alles daarover vind je in het topic viewtopic.php?f=10&t=55&start=0

Waar vind je een nieuwe? bij ieder Lombardini /Kohler service punt
of rechtstreeks bij de invoerder
Dynamic Business Motors
Reu E.Wautersstraat 126
Brussel
tel 02-4747048
Afbeelding

Wat je zelf doet doe je meestal beter

MOBILOPAFUN

Bericht door MOBILOPAFUN » vr apr 02, 2010 10:26 am

Puk schreef:Je meetwaarden zijn nogthans normaal maar het zou kunnen dat naar mate je toeren omhoog gaan , ook de spanning naar boven gaat .
Het flippen van het dashboard is ook normaal, omdat op dat moment de gelijkrichter begeeft en er ook wisselspanningen stromen die natuurlijk de batterij niet laden maar ontladen, door de hogere stroompieken springen ook tal van electrische componenten.
Een van de boosdoeners is de stekker tussen de spanningsregelaar en de laadspoelen, kijk deze maar eens na ( zal wel gesmolten zijn) ook moet die stekker verwijdert worden, maar alles daarover vind je in het topic viewtopic.php?f=10&t=55&start=0

Waar vind je een nieuwe? bij ieder Lombardini /Kohler service punt
of rechtstreeks bij de invoerder
Dynamic Business Motors
Reu E.Wautersstraat 126
Brussel
tel 02-4747048
De aanpassingen aan de bedrading is reeds in het verleden gebeurd, de stekker is toen gedemonteerd en de draden zijn gesoldeerd.
Heb ondertussen een poging gedaan om te rijden ,maar na een 300tal meters week de volmeter uit naar 17v.
Mag ik dan van de veronderstelling uitgaan dat het de spanningregelaar is :?: :?: :oops:

gr, opa fun :(
Opa FUN

Puk
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Puk » vr apr 02, 2010 10:52 am

Ja.100% zeker
De spoelen geven tussen de 11,5 bij rolantie tot 17,5 V zonder belasting maar let wel, die 17V is wisselspanning en geen gelijkstroom.De afvlakking en omzetting naar gelijkstroom gebeurt in de spanningsregelaar.
Aangezien ( op gloeilampen na) alles op gelijkstroom draait zou ik niet te veel meer testen en proberen, anders kunnen er nog zaken begeven.

ps, ik heb ook al de 3 de regelaar steken hoor, maar de laatste blijkt het goed te houden, nu heb ik ook de indruk dat er wijzigingen zijn doorgevoerd in de regelaar want deze steekt er nu reeds 26000km in en blijft goed, de vorige gingen reeds stuk tussen de 6000 en 10000km
Ook bij andere Secma's blijven ze nu goed .
Afbeelding

stoffeltje

Bericht door stoffeltje » vr apr 02, 2010 11:46 am

hoi opa fun,
dat is pech hebben maar zo erg heb ik het nog niet gehoord enkel van wakkere zijn secma, tot vorig jaar wist ik niet eens wat een stroomregelaar was :lol: ik reed al 4 jaar zonder probleem maar met de rit van wakkere bakker begon plots mijn batterij lampje te branden en ik uitleg vroeg riepen de andere forumleden in koor " jup hij heeft het zitten " :!: :lol: maar de mijne heeft toch 4 jaar en 20000 km mee gegaan :twisted:
groetjes stoffeltje

J.B

Bericht door J.B » vr apr 02, 2010 12:25 pm

lijkt me inderdaad de regelaar te zijn hoor :roll:
mocht het niet aan de regelaar en zijn stekkers liggen kijk dan eens onder de kap vooraan achter de batterij stekken 2 witte stekkers die wel eens uit elkaar willen schuven bij de minste schok en 1 van die stekkers zorgt voor de stroomvoorziening van de tablau en contactslot en een paar componenten van de motor ;) weet dit omdat ik het vorige week voorhad tijden het in een put rijden viel alles weg op het instrumenten bord en deed de motor raar thuis gekomen de stekkers bekeken en ja hoor 1tje stak nog maar juist in alles uit elkaar gehaald contactspray er in en terug goed in elkaar gestoken en sindsdien niets meer voorgehad :D en verder ... die waarde meet ik ook bij mijn secma maar als je alles in led omzet dat heeft hij overschot en begint hij al te laden minste dat je gas geeft maar bij gewoone lampen moet hij min 1800 tr/min hebben voor te beginnen laden dus bij mij idem ;)

Gr J.B
Afbeelding

MOBILOPAFUN

Bericht door MOBILOPAFUN » vr apr 02, 2010 8:23 pm

Als ik de motor laat draaien,stationair, krijg ik 11,2v. Zodra ik de koplampen aansteek(zitten nu nieuwe lampenin) heb ik maar 8,4v :( en de motor sputterd.Dus met de lichten uit kan ik rijden. :evil:

gr, opa fun
Opa FUN

Puk
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Puk » vr apr 02, 2010 8:53 pm

niet doen, want ben je zeker dat de geleverde spanning gelijkstroom is?? bij één secma ging zelfs de ecu kapot erdoor ook de batterij houd er niet van om wisselspanning te krijgen.
Best zoi snel mogelijk de spanningsregelaar vervangen om meer onheil te voorkomen.
Afbeelding

MOBILOPAFUN

Bericht door MOBILOPAFUN » zo apr 04, 2010 12:48 pm

Even verslag uitbrengen :| Alle stekkers gekontroleerd om en rond de batterij, dus ook de twee witte stekkers.
Alles lijkt goed gemonteerd te zitten :? .Ik heb we één kabel gevonden die beschadigd is en dit onder de luchtfilter.
De zwarte tape was volledig weg geschuurd en er zijn twee witte draden waarvan ik het koper kan zien, maar zijn
gelukkig niet volledig door :shock: .Ik heb deze draden dan maar opnieuw voorzien van isolatie en terug tape aan gedaan en
aller opnieuw gemonteerd. :cry: :cry:
Ik heb een idee om een alternator te monteren,maar eerst mijn :idea: eens uitleggen.
Het is de bedoeling om een extra polie te monteren tussen de ventilatorschroef en bestaande polie, zo komt mijn
ventilatorschroef dichter te staan bij de radiator en heb ik meer ruimte tussen inlaatspruitstuk en radiator om de alternator te monteren. :|
nu nog op zoek naar een gepaste, niet tegrote, passende alternator :roll:

groeten opa fun ;)
Opa FUN

jumper

Bericht door jumper » zo apr 04, 2010 1:53 pm

http://www.unitunlimited.nl/N_frame.htm ... _1157.html

Deze zijn niet echt groot, we hebben ze nog op het autosalon staan bekijken.

Ik loop ook al een hele tijd rond met het idee.

Wel op de draairichting letten i.v.m. de ventilator van de alternator.
Groetjes Jumper
Afbeelding

Plaats reactie