Te dunne kabelboom

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bme

Te dunne kabelboom

Bericht door bme » ma jun 29, 2015 10:43 pm

Het viel me op dat er best wat spanning wordt verloren in de draadboom.
Hier en daar zijn de draden te dun uitgevoerd om de grote stromen te kunnen verwerken.
Bijvoorbeeld via het contactslot wordt veel stroomgeschakeld.
De draden van het contactslot zelf zijn dik uitgevoerd, maar na een 20cm na de connectoren wordt er overgegaan in een veel dunnere diameter.
Bij de zekeringskast is ook zoiets aan de hand.
De rode dikkere kabels komen van de accu en vlak voor de zekeringkast gaat het over in een dunnere draad.
De kabels van de koplampen zijn ook vrij dun.
Heeft iemand al eens aan gedacht om op dit vlak wat verbeteringen aan te brengen.
Door dit goed aan te pakken krijg je voldoende spanning op de plaatsen waar je het nodig hebt, bijvoorbeeld bij de koplampen.
De stroomdraden naar het contactslot en de zekeringkast kunnen bijvoorbeeld uitgevoerd worden met minstens 4mm2 kabel.
Hel liefst met 6mm2 kabel.
De draden naar de koplampen (en schakelaars!) met 2,5mm2.

De bottlenecks die ik gezien heb, zijn te zien onder andere op de volgende foto's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Puk
Site Admin
Contacteer:

Re: Te dunne kabelboom

Bericht door Puk » di jun 30, 2015 9:00 am

Nog niet alleen de gebruikte diameters deugen niet, dan ook de kwaliteit van de geleiders zelf is echt het goedkoopste op de markt en zorgt bij sommigen voor de nodige foutmeldingen en elektrische storingen.
De gebruikte " soepele" kernen zijn veel te grof, er zitten slechts enkele te dikke koperdraadjes in per draad, maar hoe grover de kern is hoe breuk gevoeliger, hoe dunner de koperdraadjes zijn en meer, geeft meer soepelheid en minder wervelstroompjes.
idem voor de kwaliteit van de stekkers, gewoon ondermaats om de door te voeren stroom aan te kunnen.Veel kabels kun je na 5 jaar al niet meer solderen door de aanwezige koper corrosie, ze zien vaak zwart dus ook veel tin in de legering.

Sommige secma's hebben dan ook na een langere stilstand problemen om het hele systeem te doen werken en moet er op sommige plaatsen stekkers los gedaan worden om in te spuiten met contactspray alvorens te kunnen rijden.Droge stalling is belangrijk.

Zelf een nieuwe kabelboom namaken lijkt me een heuse klus, omdat de hele carrosserie gedemonteerd moet worden .De kabelboom ontmanteld moet worden en dan alle stekkers vinden van een betere kwaliteit, niet makkelijk.
Afbeelding

Wat je zelf doet doe je meestal beter

bme

Bericht door bme » di jun 30, 2015 2:13 pm

De kwaliteit van de kabelboom en stekkers is inderdaad bagger.
Een nieuwe kabelboom is natuurlijk het mooiste.
Dat overweeg ik als ik de Secma ga strippen om het chassis eens goed op te knappen.
(Roest: Een andere doorn in het oog, wellicht ga ik het chassis en onderdelen verzinken)

Tot die tijd zat ik te denken om een aantal stroomvoerende kabels te vervangen.
Dus bijvoorbeeld van de koplampen en het contactslot.
Door met een relais te werken is het niet nodig om de bedrading naar de (licht)schakelaars te veranderen.
Verder zit ik te denken om de lampjes (achterlicht, rem en richting) te vervangen door Led exemplaren.
Dat scheelt ook weer wat in de stroom.
Dus dan blijft de klus nog te overzien en kan ik voorlopig nog blijven rijden.
Ik zal eens proberen te meten wat het spanningsverlies is bij de koplampen.

Puk
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Puk » di jun 30, 2015 6:01 pm

Leds kun je steken achteraan,
Verzinken van het frame lijkt me echter een linke zaak, om verschillende redenen;
1 kunnen er vervormingen optreden
2 de centrale buis doet ook dienst als benzine tank, en is het mogelijk dat je de aansluiting op het brandstoftankje vooraan die zo al lek gevoelig is, daar in de problemen komen.
3 de achterophanging is gemonteerd aan het frame met gelaste buis, waarin een dikwandige bus steekt met schroefdraad in om de armen te bevestigen, daar kan het ook dat het verzinken vervelend wordt.
mogelijk maar wel arbeids intensiever is volledig blank maken en laten metaliseren, of een twee componenten primer opzetten ter verzegeling.
Iemand op het forum had vorig jaar ook al contact opgenomen met de fabriek in Anische voor een nieuwe kabelboom maar tot heden nog steeds geen antwoord , communicatie is niet het sterkste punt ginder.
Info over de fabrikant is ook moeilijk te vinden en al heel hopeloos als je het onderdeel nr opzoekt.

Enkele probleem punten wat bedrading en stekkers betreft is zeker en vast de hoofdstekker voor net voor de batterij, ik dacht 42 verbindingen in één stekker, die wel eens durft falen door slecht contact , evenals de zekering en relais achter aan in de motorkap die de benzinepomp en ecu bedient. bvb geen pieptoon achteraan van de ecu = niet starten.
koplampspiegel is ook zo een mindere onderdeel.
Maar verder zeer speciaal karretje met een enorm hoog fun gehalte, ;)
Afbeelding

bme

Bericht door bme » wo jul 01, 2015 12:26 pm

Wat het verzinken betreft bedoelde ik schooperen. Daarna in de poedercoating.
Maar dat project is voorlopig nog niet aan de orde.
Misschien over twee jaar.
Het benzinetank aansluiting probleem heb ik ook al gehad.
Na een ritje stroomde de benzine aan de voorkant eruit.
Bleek dat het rubber tussenstukje helemaal was vergaan.
Gelukkig niet in de brand gevlogen.
Nu zit er een brandstofbestendig stukje rubber tussen.
Ik ben wel verbaasd dat de fabrikant consequent over de jaren heen zoveel maandagochtend kwaliteit levert.
Dat is best wel knap.
Met de zelfde moeite maak je wel een goed ontwerp en gebruik je de juiste materialen.

Overigens is de kabelboom best wel zelf te maken. Vooral als je de oude ernaast kan leggen.
Goede kabel vinden is niet zo'n probleem. Goede betaalbare connectoren wel.
Vaak moet je de connectoren in een een bulk hoeveelheid afnemen.
Dus dat kan niet uit als je slechts eentje nodig hebt.
Tegen die tijd zoek ik wel wat op.

Maar het blijft Fun om er in te rijden en dat is het belangrijkste.
En door consequent wat verbeteringen door te voeren wordt het wel wat.

Puk
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Puk » wo jul 01, 2015 12:46 pm

;) ik kan je laatste posting enkel maar bijspringen hoor
Afbeelding

Plaats reactie