Papieren bewaren in de secma

Moderator: Moderators

Plaats reactie
J.B

Papieren bewaren in de secma

Bericht door J.B » wo nov 25, 2009 6:13 pm

Ik had een vraagje i.v.m de paperassen van de secma ,ik voeg me af wie van jullie er met copie's rijd ??
vroegr heb ik als ik met mijn moto reed een vervelend probleempje voorgehad ,als ik mijn papieren bewaarden in het koffertje onder mijn zadel en ik reed in weer en wind durfde er wel is regen door te sijpelen en bij gevolg had ik een gigantische uitloper op het inschrijvings formulier en gelijkformingsattest en dus was er bijna niets meer leesbaar en na dat voorval ben ik met copie's gaan rijden maar mag dit eigelijk zomaar ! heb er nog nooit problemen mee gehad naar de politie toe ! de papieren zaten altijd in een gesloten plastiek zakje en daarna er nog een zakje er over toe geplakt en toch had ik vocht er in :evil: nu bij de pgo zitten er copie's bij die ik regelmatig vervang door nieuwe + zakje en de orriginele bewaar ik in een map thuis zo blijven ze altijd goed leesbaar en ik dacht de secma ook zo te voorzien de verzekering heb ik wel altijd orrigineel bij mij hoor in mijn portemonee ;)

Gr J.B
Afbeelding

Puk
Site Admin
Contacteer:

Re: Papieren bewaren in de secma

Bericht door Puk » wo nov 25, 2009 6:48 pm

In het binnenland zal bij een controle een verwittiging gegeven worden indien je copie's bij hebt ( 2 dagen tijd om de originele te laten zien op het politie kantoor)
Maar in het buitenland zou ik het niet riskeren hoor, daar is het gelijk de bon op.
De oplossing die de meesten onder ons heben is het plaatsen van een middenconsole ( of armsteun) met opbergvak.
Groetjes Puk
Afbeelding

Wat je zelf doet doe je meestal beter

stoffeltje

Bericht door stoffeltje » wo nov 25, 2009 6:59 pm

hoi,
inderdaad puk dat is correct wat je zegt die informatie hebben we van buurvrouw politieagente :!:
wij rijden met de scooter ook rond met kopie's omdat de zoon eventueel er mee rijd nogal vlug hun papieren kwijt zijn :roll:
maar met de secma blijven die er nooit inliggen altijd in de jas of in de zomer in het buideltasje kwestie van gewoonte
groetjes stoffeltje

J.B

Bericht door J.B » wo nov 25, 2009 7:16 pm

stoffeltje schreef:hoi,
inderdaad puk dat is correct wat je zegt die informatie hebben we van buurvrouw politieagente :!:
wij rijden met de scooter ook rond met kopie's omdat de zoon eventueel er mee rijd nogal vlug hun papieren kwijt zijn :roll:
maar met de secma blijven die er nooit inliggen altijd in de jas of in de zomer in het buideltasje kwestie van gewoonte
groetjes stoffeltje
dacht al zo iets maar omdat ik hem elke dag ga gebruiken en met dat mooi weer hier in belgië :lol: dacht ik met copie's te rijden je weet nooit dat er water op lekt of het vochtig word en laten liggen als je ergens staat vind ik nogal riski hoor de dag van vandaag kunnen ze helaas niet met hun poten van andermans spullen afblijven zelfs m'n nummerplaat is er op gevezen met bouten en moeren tot in het motor compartiment ! nu moeten ze toch al wat moeite doen he ,want bij onze pa is zijn plaat er al is afgepikt :evil: (gewoon kruis schroefjes)

Gr J.B
Afbeelding

scorpio

Bericht door scorpio » za nov 28, 2009 12:34 pm

Beste mensen,

Ik wil hierbij toch even reageren op dit onderwerp. In 1993 werd mijn auto gestolen in het buitenland met papieren erbij. Daarvan aangifte gedaan uiteraard ter plaatse alsook hier in Vlaanderen waar ik van de commisaris in het lokale politiebureel te horen kreeg dat ik de originele papieren beter NOOIT in de auto had laten liggen en dat het aangewezen is om kopies mee te nemen. Want met de diefstal hadden de dieven ineens de originele papieren ook natuurlijk. Ik zeg er nogmaals bij dat dit incident plaatshad in 1993 en dat er sindsdien misschien wel iets veranderd is in de wetgeving. Doch liggen mijn originele papieren zowel van mijn auto als van de Secma bij mij thuis en neem ik enkel kopies mee, op aanraden van de toenmalige commisaris.

Mvg, Scorpio

Puk
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Puk » za nov 28, 2009 1:27 pm

Juist Scorpio, je hebt volledig gelijk en er is nog niets veranderd.
De copie's van de papieren zijn echter alleen handig indien er een diefstal plaats vond, zo heb je het chassies nr bij de hand, een eventueel keurverslag en een verzekering die je kan helpen bij de aangifte.
Maar zoals 99% van de belgen doet ( papieren steeds in het voertuig laten) is zo fout als zure soep.
als je volgens de letter van de wet zou handelen, dan zou je telkens je je voertuig verlaat je boorddocumenten eruit moeten halen.
Wist je dat je zou kunnen beboet worden als je je documenten in het voertuig laat liggen? de redenatie van de ordediensten luid dan " aanzetten tot diefstal" bijna net hetzelfde als bvb een laptop in het zicht laten liggen.
Vroeger ( tijdens mijn legerdienst) kregen we ook slechts de documenten van een voertuig en de sleutels als we ermee de baan opmoesten, eens terug binnen was de eerste taak de documenten inleveren bij de dispatching.
Stoffeltje heeft het dan ook bij het rechte eind door te stellen dat hij zijn documenten steeds bij zich draagt, net zoals de meeste motorijders.
Best is dus geen plaats voor de documenten :idea:
Afbeelding

Wat je zelf doet doe je meestal beter

Plaats reactie